U nas powoli zaczynają się skoki rozwojowe, oto krótka ściąga, która przypomina mi jak wspierać mojego maluszka:
SKOKI ROZWOJOWE
5-6 TYDZIEŃ (2mce)
• niemowlę jest coraz bardziej wrażliwe na bodźce dźwiękowe
• rozpoznaje zapachy – mleko, mama, tata, dom
• reaguje na dotyk – lubi znane osoby i miejsca
+słuchanie muzyki
+wspólny taniec
+czytanie bajek
+opowiadanie historyjek
7-9 TYDZIEŃ (2/3mc)
• dziecko zaczyna rozumieć rytm dnia
• zwraca uwagę na powtarzalne czynności
• podejmuje pierwsze próby chwytania przedmiotów
• uśmiecha się
+stymulacja rąk: podawanie zabawek
+zabawa różnymi fakturami, kształtami
11-12 TYDZIEŃ (3mc)
• dziecko zaczyna stabilnie trzymać główkę
• potrafi przewrócić się z pleców na brzuch i odwrotnie
• wszystko wkłada do buzi
• ruchy dziecka stają się bardziej płynne
• lubi rozmowy z rodzicem
+gryzaki, grzechotki, książeczki
+nowe faktury, kształty
+stymulowanie sięgania po zabawki
+stymulowanie obracania się
14-19 TYDZIEŃ (4/5mc)
• dziecko zaczyna reagować na swoje imię
• rozpoznaje swoje odbicie w lustrze
• reaguje na intonacje głosu
• zaczyna komunikować swoje potrzeby – wyciąga rączki w stronę rodzica, domaga się piersi
+zabawy z lustrem
+zabawy intonacją, dźwiękami, instrumenty
+nauka kształtów, kolorów, zwierząt, dźwięków
22-28 TYDZIEŃ (5/6mc)
• dziecko rozpoznaje bliskich – na widok obcych zmienia zachowanie
• lęk separacyjny (6mc)
• próby czołgania
• zwiększona aktywność
• lubi wkładać i wyjmować rzeczy z pudełek
• uderza dwoma przedmiotami o siebie
+książeczki, zdjęcia, a kuku,
+stymulowanie czołgania
+segregowanie do pudełek / wyjmowanie z pudełek
32-37 TYDZIEŃ (8/9/10mc)
• samodzielne raczkowanie
• samodzielne siadanie
• rozpoznaje kształty
• potrafi okazać zazdrość w stosunku do rodziców a także zachowania opiekuńcze np. w stosunku do ulubionej maskotki
+stymulowanie raczkowania/siadania
+nauka kształtów, kolorów, zwierząt, dźwięków, przedmiotów
+nauka sekwencji
41-48 TYDZIEŃ (10/11/12mc)
• dziecko, by poznawać świat, zaczyna wykorzystywać wszystkie zmysłya
• lepiej rozumie kolejność zdarzeń
• mówi 50-100 słów
• wskazuje przedmioty
• sekwencje: burzenie i budowanie z klocków, itp.
+nauka sekwencji
+książeczki
+rozszerzanie słownictwa
O tym jak się bawić z maluszkami pisałam też w TYM wpisie.