Kiedy DZIECKO staje się CZŁOWIEKIEM

Kiedy dziecko staje się człowiekiem?

Kiedy DZIECKO staje się CZŁOWIEKIEM?
 
Dziś chciałam napisać o tym, co zaskoczyło mnie na ostatnich warsztatach z rodzicami maluchów (0-12m-cy). Wielu rodziców, słuchając moich propozycji zabaw dla dzieci, bardzo się dziwiło gdy zabawy fonacyjne proponowałam od urodzenia, a np. dźwiękonaśladowcze od 3miesąca życia. Pytano mnie, czy to nie za wcześnie? Czy to nie nadmierna stymulacja dla dziecka? Czy to nie będzie przebodźcowanie?
Myślę, że te obawy nie biorą się znikąd. Nie od dziś czytamy o tym, że nie można przebodźcować dziecka, że nadmiar stymulacji może szkodzić… jasne! Ale kto mówi o nadmiarze?!
 
Spójrzmy na to tak: chcemy, żeby dzieci nas rozumiały, żeby odczytywały nasze sygnały werbalne i pozawerbalne – ale nie chcemy ich tego uczyć? To jak mają posiąść te umiejętności? Żeby dziecko nauczyło się mówić, musi słyszeć mowę. Dlatego z całego serca ❤ apeluję do WSZYSTKICH rodziców i opiekunów: Mówcie do swoich dzieci jak do ludzi (którymi są!).
 
Np.: Gdy chcecie wykąpać dziecko
Powiedzcie: – A teraz wykąpiemy Cię. / Już czas na kąpiel. / Nalejemy wodę i będziemy się kąpać. / itp.
Nie mów: Nio będzie bul, bul, bul, tak, tak, nio. Chodź niuniu będzie bulubulu.
Pierwszy komunikat jest jasny. Oczywiście można dodać tutaj dźwięki naśladujące kąpiel „kąpu, kąpu” czy „bul, bul, bul” ale bazą jest zdanie. Poprawnie zbudowane i wypowiedziane zdanie. To dzięki naszym komunikatom dzieci budują swoje wzorce językowe, to znaczy, że nasz sposób mówienia jest dla nich wzorcem do naśladowania.
A Ty jak wolisz by mówiło Twoje dziecko?
„Mamo, Tato daj mi proszę pić.” CZY RACZEJ „Mama piciupiciu niuniu tin.” ??
 
Mów do dziecka jak do człowieka, czyli istoty myślącej, uczącej się:
• mów wyraźnie
• mów poprawnie
• używaj synonimów (to wzbogaca słownik dziecka)
• nazywaj otaczający dziecko świat
• objaśniaj
• daj czas na przetworzenie informacji
• buduj dialog

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.